Коментирането като стратегия

Мълчанието може и да е злато, но това правило определено не важи в маркетинга. Още по-малко – в маркетинга в социалните мрежи и въобще в т.нар. виртуално пространство. В тази публикация ще намерите няколко полезни съвета и идеи как да коментирате така, че да промотирате вашия блог и себе си – като експерт в дадена област.

Има хора, които – когато са на гости, на купон или на някакво светско събитие – си седят скромно в ъгъла и си траят. Основната причина да го правят е, че се страхуват да не изтърсят някаква глупост. И им пука прекалено много какво ще си помислят другите за тях…

В Интернет подобно поведение няма да ви донесе много точки (то и в живота е така) и затова не ви го препоръчвам.

Нещо повече. Ако не си мълчите, а коментирате – това може да ви донесе много плюсове. Разбира се, ако го направите с мярка, разумно и ако имате предварителна стратегия и подготовка как, къде, колко често и така нататък…

Когато го правите както трябва, хората, които ще прочетат вашите коментари може да ви оценят като човек, който знае малко повече от другите – в дадена област. Оттам следва и логичното продължение – да кликнат на линка под името ви, за да разберат повече за вас, за вашия бизнес или… блог.

Да, правилно сте ме разбрали! Днес ще говорим не за коментарите във вашия блог (на това ще посветим отделна тема в някои от близките дни), а за вашите коментари в чуждите блогове. И на други подходящи места.

Няма как да кажем всичко по въпроса, но се надявам следните кратки съвети да са ви наистина от полза:

  • ДИВЕРСИФИЦИРАЙ! Не е задължително всеки ваш коментар да „рекламира“ само и единствено вашия блог. Или поне да го прави директно. В зависимост от ситуацията, мястото на което коментирате, аудиторията или конкретната цел, която преследвате – коментарите ви (или вашия „подпис“ в тях) може да водят до различни аспекти на вашето онлайн присъствие. Един коментар може да води в блога, друг – във вашия Google+ профил, или Facebook страницата ви… и т.н.
  • КОМЕНТИРАЙ НА ТОЧНОТО МЯСТО! Всякакви коментари, където и да е, ще са като изстрели в тъмното – можете да уцелите нещо… но едва ли. Избирайте внимателно местата, на които ще коментирате, според стратегията, която следвате. Ако целите, примерно, да популяризирате вашия блог за пътешествия и туризъм, най-естественото място за вашите коментарите ще са блоговете, сайтовете и социалните групи или теми, в които става въпрос именно за пътешествия и туризъм. Звучи много просто, но е учудващо колко много хора нямат никаква предварителна стратегия и коментират където и каквото им скимне.
  • КОМЕНТИРАЙ С МЯРКА! Най-лесния начин да си направите страхотна анти-реклама е да коментирате непрофесионално. Тук възможностите също са неограничени: да обиждате или да се подигравате с коментиралите преди вас, да използвате груб език или вулгаризми, да раздавате щедро епитети и етикети… сами допълнете списъка. Затова е по-добре коментарите ви да са вследствие на вашата добре планирана стратегия – отколкото да са плод на моментна и с много отрицателен знак емоция.
  • КОМЕНТИРАЙ ПРОФЕСИОНАЛНО! Дори и да спазите добрия тон, коментарите ви пак може да ви донесат негативи ако са изпъстрени с правописни грешки. Винаги преглеждайте много внимателно за волни или неволни грешки – преди да натиснете бутона „Публикувай“!
  • АРГУМЕНТИРАЙ СЕ С ФАКТИ! Този принцип важи при писане на какъвто и да е текст – включително и на коментари. Дори когато самият коментар не е повече от 2-3 реда. Винаги ще „натежите“ повече в очите на аудиторията ако коментарите ви съдържат не само голи твърдения, а цитират чужди публикации, статистики или друга информация. И ако посочите директен линк към тях.
  • НЕ СЕ НАДУВАЙ! Ако във вашия коментар се съдържа нещо наистина полезно по дадената тема – хората сами ще ви оценят. Не е нужно (и е много вредно) да си придавате сами важност, да се хвалите и да дразните околните с прекалено самочувствие. Ако се сетите за последния подобен коментар, който сте прочели някъде – ще разберете за какво говоря. И защо…
  • БЪДЕТЕ ПОЛЕЗНИ! Като продължение на казаното по-горе, по-добре наистина да си замълчите, отколкото да коментирате заради самия коментар. От него няма да има никакъв смисъл (и ще се обърне против вас), ако не дава някаква полезност, някаква различна гледна точка по дискутираната тема, някаква нова информация…
  • ПО-ВНИМАТЕЛНО И С ХУМОРА! Чувството за хумор може да ви спечели както много последователи – така и много врагове. Особено ако някой не разбере шегата. А в общуване онлайн това е още по-трудно, отколкото в комуникацията на живо, тъй като другите не чуват тона ви, не виждат изражението на лицето, жестовете, езика на тялото… Емотиконите не винаги са правилното решение на този проблем. Представете си, например, как ще изглежда нашарения ви с усмивчици, намигвания и изплезени човечета коментар – ако целта ви е да се позиционирате като сериозен адвокат или данъчен консултант, да речем…
  • КАЖИ СТОП НАВРЕМЕ! Коментарът е кратка форма на общуване. Крат-ка! Също както в разговорът на живо, коментарът ви не бива да се превръща в дълга и скучна тирада (монолог), така и онлайн бихте разочаровали и отегчили събеседниците си с коментар, по-дълъг от оригиналната публикация, да речем. Да изразите становището си само с един, най-много два параграфа, също е изкуство.
  • БЕЗ ДИРЕКТНА РЕКЛАМА! Жените считат, че най-досадните мъже са тези, дето се държат като мачовци и се самовъзхваляват като кукуригащи петлета. Ами – същото е и в онлайн маркетинга… (Освен че, подобно поведение ще ви донесе само насмешки, някои уебмастъри или администратори на форуми и страници директно изтриват коментари, в които – според тях – се съдържа директна реклама).

Каквато и да е вашата стратегия, който и подход да изберете, обмислете внимателно всяка ваша дума – и чак тогава коментирайте!

Едва тогава да коментирате наистина ще ви донесе много по-голяма полза, отколкото мълчанието.

(Може да се упражните още днес – и още тук! Напишете ми по един коментар. По-смело, по-смело!)

 ОЩЕ ПО ТЕМАТА: 

Старая се винаги в края на публикацията ми по дадена тема да давам препратки и към други подобни текстове от български автори. Този път обаче, не успях да открия други публикации, свързани с коментирането – поне не на родния ни език. Ако съм пропуснал някоя, моля да поправите грешката ми и да споделите (в коментарите си). Аз пък ще се постарая скоро в този блог да има и други текстове по същата тема.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Пламен Петров

Пламен Петров е професионален аматьор (защото Ноевият ковчег е бил построен от аматьори, а "Титаник" - от професионалисти), блогър (www.blogatstvo.com) и ако му остане време - личен финансов консултант (www.together.bg). Ще остане в историята и като авторът на хаштага #нитоденбезкотенца...

More Posts - Website

Follow Me:
TwitterFacebookGoogle Plus

Коментари:

Loading Facebook Comments ...

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Real Time Analytics