Иво Илиев за блоговете и родната блогосфера

Ако напишете в Google „блог“ –  на челна позиция неминуемо* ще ви излезе „Блогът на Иво Илиев“. И има защо…

Познавам Иво от няколко години и едно нещо мога да кажа със сигурност: външният му вид много лъже!

Зад това усмихнато и почти бебешко лице със светнали очи се крие един истински професионалист. И неслучайно избрах именно Иво Илиев за пръв гост в рубриката ни „Интервюта“.

Иво Илиев отдавна се е утвърдил като един от най-кадърните специалисти в областта на Интернет маркетинга, социалните мрежи и всичко останало, което по един или друг начин е свързано с присъствието ви в глобалната мрежа. Една от най-характерните му черти – и всеки, който е присъствал поне веднъж на негова лекция може да го потвърди – е, че има таланта да обяснява и най-сложните неща просто, ясно и с настроение. (Повярвайте ми, много от професионалистите в своята област са доста слаби като лектори – но Иво не е един от тях!).

Днес обаче ще си говорим с него само за едно – за блогове, разбира се.

А Иво Илиев има много какво да каже и по тази тема. Убедете се сами.

Пламен Петров: Кога, как и защо реши да станеш блогър?

Ivo IlievИво Илиев: Мисля, че станаха около 7 години. Тогава не знаех, че всъщност съм блогър, защото блогосферата у нас не беше толкова ясно понятие по онова време.

Истината е, че тръгнах от идеята, че искам да избягам от клишетата на бизнес представянето и вместо това да споделя нещо полезно на читателите.

Първо приех, че читателите ми са мои потенциални клиенти или партньори. После си зададох въпроса как могат да станат мои истински, реални клиенти или партньори? Отговорът беше прост – ако им обясня по достъпен начин какво им предлагам, с практически примери, и ако съм им полезен в това да научат нещо ново и съществено.

Така стигнах до извода и идеята за моя блог. В последствие открих нещо още по-ценно – блогът беше причината да се запозная с много невероятни хора, професионалисти и вдъхновяващи личности, които надали бих срещнал по друг начин. Моят блог се оказа идеалния посредник между мен и тях, и разбрах, че това е истински ценното.

Лесно ли е да си блогър в България?

Вероятно има някакви трудности и пречки да си блогър у нас. Може би доста българи създават блог с очакването, че той бързо ще им донесе популярност, монетаризация или някаква форма на успех – за мен това не е причина изобщо да имаме блогове, защото блоговете не бива да се третират като инвестиция.

Блоговете са нещо повече – идея за развитие, концепция за добавена стойност… знам ли… за мен блогът има една невидима стойност, един скрит потенциал, който зависи от самия блогър и неговите възможности да си поставя рамки.

Ако си поставите каквато и да е цел, заради която да създадете блог, най-вероятно също толкова бързо ще се разочаровате, защото това не е нещо, за което може да се прави някакво целеполагане. Всичко, може би, е въпрос на усещане, реакции на аудиторията и промяна на посоката според това. 

Успешните блогове са не тези, които печелят някакви награди, или имат много трафик, а тези, които имат верни читатели.

Успешните блогове са не тези, които печелят някакви награди, или имат много трафик, а тези, които имат верни читатели. Мисля, че малко хора в България приемат нещата точно така. Мои клиенти са ми задавали въпроса „Според теб добре ли е да инвестираме в блог?“ – разбира се, че не е добре. Инвестирайте в себе си – блогът може да ви помогне за това.

Какво липсва на българската блогосфера?

Липсват й, може би, повече професионално насочени блогове. Политиката и рецептите като блог-тематики са ок, но аз намерих само 1-2 хубави блога на юристи, например.

Вярно е, че политически теми, рецепти и съвети за здравето са масово смилаеми тематики, но като, че ли други липсват или са много оскъдни като присъствие. И, разбира се, който запълни нишата на професионалните блогове, вероятно ще има успехи.

Наричам ги „професионални“, макар, че май у нас са по-известни като „корпоративни“ или „фирмени“. За мен всички блогове са лични, т.е. някоя личност ги вписва, или пък група от блогъри. Голяма грешка е пост в блога да излезе от името на „еди-коя-си-фирма“ ЕООД, защото личното бива убито по този начин.

Вярвам, че хората, преди всичко, искат да купуват от други хора, които са показали, че си разбират от работата. Блогът може да добави стойност към вземането на тези решения и реакции на потенциалните ни клиенти – той може да ни представи като полезни, обърнати към хората, професионалисти.

Мисля, че точно това липсва в нашата блогосфера, но се радвам, че има сполучливи опити за запълване на тези липси.

Кои български блогове следиш редовно и защо?

Blogatstvo, „Васи ли?“, „Маркетинг буркан“ и много други. Тези бяха първите, за които се сетих просто в момента, но далеч не са единствените или най-добрите от всички, които следя. Има много добри и полезни блогове, с много голяма стойност и верни читатели у нас.

Блогосферата в България не знам дали е малка или голяма, но със сигурност има добро качество, което според мен е много ценно.

Кои са твоите „кумири“ в блогърския занаят?

Не съм се замислял. Блогърите имат силни и слаби постове, което е нормално. В даден момент един и същ блогър може да напише нещо много полезно, впечатляващо и въздействащо, но в друг тематиката или времето да не позволява това.

Нека го кажа така – всеки блогър, който чета, във всеки един момент, е мой кумир за нещо, което прочитам от него и ми въздейства положително.

Кое е най-важното за един блогър?

Постоянството, самоконтрола и удовлетворението.

Установил съм, че неща като трафик от посетители не са нито мотивиращи, нито удовлетворяващи.

От друга страна, непознат човек да ти напише „Благодаря Ви, че сте създали този блог!“ е най-вдъхновяващото и невероятно нещо, което наистина е несравнимо приятно за един блогър.

Самоконтрола е важен до такава степен, че блога е прозорецът, през който читателите виждат вас. Знаете, че когато човек гледа през прозорец, той вижда върху него както вас, така и своето отражение.

Ако излезем от метафората – идеята е да пишете такива постове, в които читателите да могат да видят себе си.

Не на последно място – постоянството е задължително. Категорично не говоря да си поставите ултиматум „2 поста на седмица“ или нещо подобно. Идеята ми е просто да не си казвате „сега не мога да отделям време за странични неща“.

Непостоянството на един блогър показва, че той не вярва в собствения си блог като социална медия или средство за комуникация. Това доста опорочава цялата идея да имаме блог.

А кое – според теб – е най-важното за един начинаещ блогър?

Да умее да се ослушва. Читателите ще му подават много сигнали, които ще го насочат в правилната посока за развитието на неговия блог.

Не пренебрегвайте мнението и насоките от читателите – те са нещо много ценно, което може дълго време да ви остави в групата на „начинаещите“, ако не му обръщате подобаващо внимание.

Има ли нужда от блог за блоговете, какъвто е BlogMasters.BG?

Има нужда, да. Най-вече, защото когато едно нещо като блоговете е модерно, то може да бъде опорочено и криворазбрано, на което, всъщност, сме свидетели с някой доста фрапиращи примери.

Надявам се, че BlogMasters.BG ще може да обясни правилно идеята за блоговете и блогосферата като социални медии, които имат по-особен вид стойност, отговорност и възвращаемост.

Ще приемеш ли поканата да бъдеш гост-автор в BlogMasters.BG и на каква тема би желал пишеш?

С удоволствие ще приема.

Блоговете имат една съществена стойност, за която бих писал, защото темата ми е интересна от доста време насам. Те могат да бъдат „щит“ или „копие“ на блогъра в определени ситуации, но това си има своите последици и отговорности.

Ако днес започваше от нулата – какво щеше да промениш (в твоя блог)?

Истината е, че през тези години загубих един домейн и два пъти блогът ми беше хакван, единия – фатално, губейки сериозно количество статии. Ако можех да се върна назад бих направил backup.

Шегувам се, разбира се!

Не знам дали бих променил нещо, защото за мен блогът ми е донесъл повече, отколкото първоначално съм очаквал, което е напълно достатъчно.

 ОЩЕ ПО ТЕМАТА: 

Как работи Иво Илиев – владетелят на дигиталния маркетинг, човекът с дебели връзки във Facebook

Иво Илиев – SEO Конференция 2014

Иво Илиев: Емоцията ни кара да споделяме с повече хора

 * Google алгоритъмът показва резултатите от търсене в зависимост от много фактори, част от които са индивидуални – затова е възможно при вас блогът на Иво Илиев да не се показва точно на челни позиции. Лично за мен, това не променя нито една дума от по-горния текст, но наш читател ни упрекна в неточност и затова реших да съм коректен и да направя това уточнение.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Пламен Петров

Пламен Петров е професионален аматьор (защото Ноевият ковчег е бил построен от аматьори, а "Титаник" - от професионалисти), блогър (www.blogatstvo.com) и ако му остане време - личен финансов консултант (www.together.bg). Ще остане в историята и като авторът на хаштага #нитоденбезкотенца...

More Posts - Website

Follow Me:
TwitterFacebookGoogle Plus

Коментари:

Loading Facebook Comments ...

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Real Time Analytics