Check-list за вашата блог-публикация

Ако не знаеш какво правиш – ще направиш каквото и да е! И е много вероятно крайният резултат никак да не ти хареса…

Тази житейска максима важи с пълна сила и за публикациите във вашия блог. Освен ако не сте поет, който пише и публикува спонтанно и изцяло под влиянието на връхлетялото го внезапно вдъхновение – във всички останали случаи, планирането и „рафинирането“ на написания от вас текст ще ви бъде само от полза.

Планирането на една блог-публикация е първия и много важен етап от нейното създаване. Не е само игра на думи, но самото планиране също може да бъде… планирано. И дори в началото това да ви се струва малко странно и необичайно, уверявам ви, че с времето ще ви стане навик – и то доста полезен.

Етапите на това планиране не са чак толкова много. Ще се опитам да изброя най-важните (поне според мен), но нищо не пречи вие да си определите свои собствени изисквания и приоритети:

  • Планиране на темата. За какво искам да пиша? Защо искам да пиша за това? Към коя рубрика (раздел) на блога ще принадлежи тази публикация? Актуална ли е тази тема в момента? Ще бъде ли интересна за читателите ми? А ще им бъде ли полезна?
  • Планиране на заглавието. Кое заглавие да избера? Звучи ли то интересно? Привлича ли вниманието? Ако аз попадна на такова заглавие – щях ли да поискам да прочета за какво по-точно става дума? Достатъчно „секси“ ли е моето заглавие? Неустоимо ли е?
  • Планиране на съдържанието. Какъв ще е основния момент на моята публикация? Как да започна? Какви хипервръзки (линкове) да съдържа? На какви външни източници да се позова, за да придобие текста ми повече тежест? Какво да бъде заключението?
  • Планиране на медията. Каква да бъде илюстрацията на моята публикация? Достатъчно атрактивна ли е тази снимка, за да те накара да кликнеш на линка – ако я видиш във социалните мрежи? Да ползвам ли собствена снимка или външен източник? Да сложа ли видео? Цитирал ли съм коректно източниците на използваните медия файлове? Мога ли да използвам някаква диаграма или други подобни инструменти?

Ако темата на вашия блог – или на конкретната ви публикация – е строго специфична, възможно е към гореизброените критерии да добавите и нещо, което е характерно за точно тази конкретика. Имате пълната свобода да използвате своето въображение и креативност.

След като вече създадете този текст – спазвайки вашия предварителен план – все още е прекалено рано да натиснете бутона „Публикувай“. Има още няколко неща, които трябва да направите преди вашата публикация да види бял свят. (Те, разбира се, не са задължителни – особено ако не държите да сте професионалист и не ви пука за качеството на вашето творение).

Лично аз използвам нещо като алгоритъм за „доизшлифоване“ на последните ръбчета на моя „диамант“, за да го видят другите в пълния му блясък. Отново подчертавам, че това е препоръчителен – а не пълен или изчерпателен списък – и всеки от вас може да си го разшири или редактира спрямо собствените си предпочитания:

  • Повторен преглед на заглавието. Много често, в процеса на писане на текста, ми е хрумнало по-добро заглавие или по-интересна версия на първоначалния вариант на заглавието. Докато все още сте единствения читател на тази публикация, всички промени са възможни.
  • Преглед на текста. Задължителни са поне 2-3 внимателни прочита на написаното – дума по дума. Това се прави, за да откриете пропуснати или сгрешени букви (думи), граматически грешки и пр. (Много е полезно ако имате доверен приятел или помощник, който също да хвърли едно око на публикацията – четири очи винаги виждат по-добре от две, а освен това нашият мозък има някаква странна склонност да не забелязва собствените ни грешки).
  • Повторен преглед на текста. Тук вече се отърсваме от дебненето на механични грешки и търсим вече смислови – или логически – такива. По време на самото писане нямаме нужната дистанцираност, за да усетим ако сме се отклонили от вътрешната логика на публикацията или от идеята на първоначалния план. (Последното не винаги е грешка и понякога полученият резултат е по-интересен от планираната първоначална посока).
  • Административни настройки. Тук включвам всички допълнителни полета в админ-панела на вашата публикация. Те могат да варират – в зависимост от това коя версия ползвате и с какви допълнителни разширения – но най-често това са: подзаглавие, URL на публикацията, ключови думи и други SEO настройки, кратък откъс (който ще се появи и в „карето“ на публикацията ако я споделяте в социалните мрежи) и други подобни.
  • Преглед на цялостната публикация. Това става чрез натискането на бутона „Преглед“ в административния панел (ако ползвате WordPress, разбира се, но повечето други платформи имат също подобна функция). Още веднъж се уверете, че всичко изглежда добре, че всички илюстрации се показват коректно, линковете работят, параграфите са правилно структурирани и – за пореден път – проверете за правописни грешки.

Ще повторя, че отначало целия този процес на планиране и проверка на качеството може да ви изглежда сложен и труден. Но постепенно тези неща ще се превърнат във ваша втора природа и ще започнете да ги правите автоматично и без да се замисляте.

А те наистина са полезни…

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Пламен Петров

Пламен Петров е професионален аматьор (защото Ноевият ковчег е бил построен от аматьори, а "Титаник" - от професионалисти), блогър (www.blogatstvo.com) и ако му остане време - личен финансов консултант (www.together.bg). Ще остане в историята и като авторът на хаштага #нитоденбезкотенца...

More Posts - Website

Follow Me:
TwitterFacebookGoogle Plus

Коментари:

Loading Facebook Comments ...

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Real Time Analytics