Блог – как да го започнем?

Представете си, че искате да отидете на почивка на някое красиво и приятно място. И тръгнете – 5 минути след като ви е озарило това желание. Просто така…

Можете да стигнете. Все някъде…

И може мястото, на което сте стигнали да ви хареса.

Но шансовете това да се случи са по-скоро малки. Добрата новина е, че могат да бъдат увеличени. В пъти.

Сега си представете същото желание – за мечтаната почивка. Но 5 минути по-късно, все още не тръгвате на никъде, водени само от импулсивното си желание.

Вместо това, сядате и започвате да планирате. КЪДЕ точно искате да отидете. КАК най-удобно да стигнете до там. КАКВО ще ви трябва за пътуването и за самата почивка. КОЛКО ще ви струва всичко това. КОГО може да поканите да ви придружи. И така нататък…

И ако още не сте разбрали защо ви давам такива туристически примери – погледнете на своя бъдещ блог като на едно пътешествие. Добрият блог е точно това – пътешествие, приключение, пътуване в правилната посока. И в добра компания…

Както в почти всяка сфера на живота (с изключение на спонтанния секс, може би), в създаването на един блог е нужно предварително планиране. То може да бъде направено по милиони различни начини, но – поне според мен – особено важно е да си отговорите първо на следните въпроси:

  • Защо искам да имам блог? Какво искам да постигна с него? Каква е крайната ми цел и кога искам да я постигна? (Разбира се, преди това трябва да сте си отговорили и на въпроса дали въобще ви трябва блог).
  • Какво име да избера за своя блог? По какъв начин това име ще изразява същността на моя блог и неговите цели? Какво да бъде подзаглавието или мотото на моя блог и защо? (Обещавам да напиша отделна публикация по тази тема, тъй като е доста важна).
  • Къде да хоствам своя блог – в някоя от безплатните „блогоферми“ или на собствен хостинг? Ако избера второто (горещо ви го препоръчвам и някой ден ще обясня по-подробно защо), кой хостинг провайдер да избера? (Тук с две ръце гласувам за SUPERHOSTING.BG – ако имаше по-добри от тях в България, отдавна да съм им клиент).
  • Към кого ще бъде насочен моя блог? Коя е моята целева аудитория (таргет-група)? (Колкото по-ясно идентифицирате общия профил на своите потенциални читатели – толкова по-успешно ще отговорите на техните очаквания и нужди).
  • Какви ще са темите (категориите) в моя блог? А кои да са подтемите? Каква да бъде структурата на блога? (Въпреки, че този списък с времето неминуемо ще нараства – важно е да се започне отнякъде!);
  • На каква платформа (с какъв софтуер) да бъде изграден моя блог? (Тук също има много мнения, но аз определено бих ви отговорил – изберете WordPress! За да не съжалявате…);
  • Какъв да бъде дизайнът на моя блог? Кой шаблон (template) да избера? Платен темплейт или безплатен? (Учудващо е, че в повечето случаи, начинаещия блогър отделя 80% от планирането си точно за тези неща. Не, че те не са важни – напротив, даже ще им посветя отделна публикация – но смея да твърдя, че изброеното по-горе е и по-важно. А най-важното е да има баланс. Хармония.);
  • Какви „джаджи“ (плъгини, модули и пр.) да има в блога ми? (Това също е важно – но пак не бива да поставяте каруцата пред коня).
  • Какви да са картинките? Откъде да взема фотографии и друг илюстративен материял? (И за това ще пиша отделно, но най-краткия ми съвет е: НЕ КРАДЕТЕ! Или поне го направете почтенно… има начин.);
  • Откъде да намеря помощ – за създаването и поддържането на моя блог? (Този въпрос не бива да се подценява, а този сайт ще бъде вашия най-верен помощник в това блогърско приключение!).
  • Какви ще са разходите по моя блог? Откъде да набавя нужните средства? Очаквам ли приходи от този блог – кога и какви? Как да си направя бюджет на блога? (По тази тема ще има цяла поредица от публикации тук, но е важно да имате някаква, поне предварителна, идея по въпроса).

Както казах – това определено не е всичко. Но ви съветвам преди да се заемете с каквото и да е друго, по отношение на блога – да седнете и да отговорите първо на горните въпроси. Но не наум – а с лист и молив в ръка. (Моливът ви задължително да има и гумичка – всеки план бива подлаган на непрекъснати промени… особено ако е добър).

След като го сторите, отделете време и „разбийте“ всяка една от гореописаните части на вашия блог-план на отделни подзадачи. И напишете нещо като списък със задачи (to do list) за всяка отделна стъпка.

Аз лично, освен всичко изброено дотук, си правя и един отделен списък – за идеи, които имам за всяка  бъдеща публикация. Понякога тези идеи ме намират съвсем изневиделица – или са свързани с нещо напред във времето, като дата или събитие, например – и затова е хубаво да има такъв списък. Вместо да забравите доброто си хрумване и идеята ви никога да не види бял свят…

Създаването на един блог не е нищо повече от постепенно „изминаване“ на всяка от тези отделни стъпки. Отбележете – в плана си – че сте извършили тази стъпка и преминете към следващата. После повторете същото. И после пак…

Вашият блог-план е основното ви „оръжие“ в борбата с мързела, хаоса и блогирането от типа „муха без глава“.

Сега вече знаете…

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Пламен Петров

Пламен Петров е професионален аматьор (защото Ноевият ковчег е бил построен от аматьори, а "Титаник" - от професионалисти), блогър (www.blogatstvo.com) и ако му остане време - личен финансов консултант (www.together.bg). Ще остане в историята и като авторът на хаштага #нитоденбезкотенца...

More Posts - Website

Follow Me:
TwitterFacebookGoogle Plus

Коментари:

Loading Facebook Comments ...

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Real Time Analytics